Przedszkole nr 10 w Nysie

48-303, Nysa

11 Listopada 8A

Tel: 77 431-06-20

Tel. 661 605 970

p10@gzo.nysa.pl

Przedszkole czynne od pon.-pt.

w godzinach: 6:30-16:30

Sekretariat czynny od pon.-pt.

w godzinach: 6:30-14:30

7 Porad jak zachęcić dziecko do zdrowego jedzenia.

SIEDEM PORAD JAK ZACHĘCIĆ DZIECKO DO ZDROWEGO JEDZENIA.


Jakość posiłków i atmosfera w jakiej są spożywane, zależą od środowiska w jakim obraca się dziecko. Uczy się ono określonych zachowań żywieniowych w oparciu o powtarzające się określone zachowania rodziców praktykowane w domu, zwyczaje, wzory zachowania.


1. Ważne jest, by stworzyć dzieciom możliwość poznania różnorodnego pożywienia - jeśli chcemy, by nasze dzieci ze smakiem jadły : kasze, warzywa, owoce, ryby i mięso, musimy im to przedstawić. Umożliwmy dzieciom poznanie produktu spożywczego różnymi zmysłami przed przygotowaniem z niego posiłku.
Jeśli jest to możliwe, dajmy dzieciom produkt do obejrzenia, powąchania, skosztowania, oraz wspólnie przygotujmy z niego prosty posiłek. Ma to dla dziecka większe znaczenie, niż opowiadanie o tym, jakie coś ma witaminki i , że trzeba to jeść, by być zdrowym.


2. Warto stworzyć ogródek w domu, lub w przedszkolu, choćby na parapecie okna - dzieci mogą samodzielnie posadzić kiełki, zioła, o które będą dbać i obserwować jak rosną.


3. Pomocne mogą być też rozmowy z dziećmi - np. można opowiedzieć dziecku o jabłku skąd pochodzi, jak rosło, kwitło, jak powstał owoc, który dojrzewał przez całe lato, by stać się soczystym, słodkim jabłkiem. Lub opowiedzieć jak powstaje chleb od ziarenka zboża, do pachnącego bochenka.


4. Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez naśladowanie rodziców, nauczycieli, swoich kolegów z grupy - ważne, by posiłek odbywał się przy wspólnym stole wraz z domownikami, lub w przedszkolu z uczestnictwem nauczycieli. Zarówno rodzice jak
i nauczyciele są wzorem do naśladowania.
Jeśli dorośli będą z apetytem spożywać ten sam posiłek co dzieci, stwarzać przyjazną atmosferę, dzieci chętniej będą jadły, nawet dla nich nieznane potrawy. Dzieci obserwują zarówno rodzica, nauczyciela jak
i siebie nawzajem. W grupie łatwiej przełamywać indywidualne opory związane z żywieniem.


5. Jeśli jest taka możliwość, pozwólmy dzieciom decydować np. o wyborze dodatków do swojej kanapki - na śniadanie nie podawajmy dziecku gotowych kanapek, lecz na dużych talerzykach ułóżmy poszczególne składniki np. serek, warzywa, zioła.
Pozwólmy dzieciom dosypać do owsianki wybrane nasiona, czy suszone owoce. Dzieci mając możliwość samodzielnego wyboru, chętniej sięgają nawet po mniej sobie znane produkty.


6. Komponując posiłki pamiętajmy, że dzieci lubią dania z prostych naturalnych produktów - wprowadzając nowy produkt do jadłospisu dziecka, należy zrobić to stopniowo np. kaszę gryczaną przygotowujemy w postaci lubianych przez dziecko pierogów.


7. W trakcie posiłków unikajmy rozmów o wpływie żywienia na zdrowie dziecka - nie należy zmuszać dzieci do zjedzenia przygotowanego dania, czy porównywać go do innych dzieci np. ”Zobacz jak ładnie zjadła Ola, a ty nic nie ruszyłeś z talerza....”.
Presja wywierana na dziecko, daje skutek przeciwny do oczekiwanego. Czas posiłku, to czas delektowania się estetyką podanego dania, jego zapachem i smakiem.