Przedszkole nr 10 w Nysie

48-303, Nysa

11 Listopada 8A

Tel: 77 431-06-20

Tel. 661 605 970

p10@gzo.nysa.pl

Przedszkole czynne od pon.-pt.

w godzinach: 6:30-16:30

Sekretariat czynny od pon.-pt.

w godzinach: 6:30-14:30

Program Wychowawczy Przedszkola nr 10 w Nysie „Bezpiecznie przez świat razem z Dziesiątką”

PROGRAM WYCHOWAWCZY ,,BEZPIECZNIE PRZEZ ŚWIAT RAZEM Z ,,DZIESIĄTKĄ"

W ROKU SZKOLNYM 2022-2025

 nr P10.4120.1.2022

„Okres wczesnego dzieciństwa

 jest bez wątpienia najbogatszy.

 Poprzez wychowanie

 trzeba go wykorzystać

 w każdy możliwy sposób.

 Straty tego czasu

nie da się odnowić".

Maria  Montessori 

 

 

WSTĘP

 Program opracowany został przez zespół nauczycieli Przedszkola nr 10 w Nysie przy współpracy Dyrektora przedszkola. Wychowanie dziecka rozpoczyna się w rodzinie, natomiast zadaniem przedszkola jest systematyczna kontynuacja tego wychowania. Z istoty wychowania przedszkolnego wynika jego funkcja wychowawcza, która jest integralnie powiązana z funkcją opiekuńczą i edukacyjną dziecka. Istotnym elementem odpowiedzialnego wychowania jest pomaganie dziecku, by odkrył, zrozumiał i respektował podstawowe wartości, które odnoszą się do  poszczególnych sfer ludzkiego życia.

Program „Bezpiecznie przez świat razem z „Dziesiątką” jest zgodny z podstawą programową  wychowania przedszkolnego i tworzy spójną całość z realizowanym  programem  wychowania przedszkolnego. Poprzez realizację programu dążymy do dziecięcej świadomości wartości i indywidualności.  Priorytetem prowadzonego programu wychowawczego jest wpojenie każdemu dziecku istoty tolerancji, otwartości i wrażliwości  na otaczający je świat, oraz dobre funkcjonowanie  poznawcze emocjonalne i społeczne człowieka.

Program ma charakter otwarty, jego treści są rozbudowywane zgodnie z potrzebami naszego przedszkola. Będzie realizowany we wszystkich grupach wiekowych. 

            Nadrzędnym celem programu wychowawczego przedszkola jest stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.

CELE GŁÓWNE:

–                    wspieranie,wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju psychicznego dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami  rozwojowymi

–                    wprowadzenie dzieci w system ogólnoludzkich wartości moralnych  tolerancji, życzliwości sprawiedliwości, odpowiedzialności

–                    kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do budowanie zachowań kulturalnych i społecznie akceptowanych  (uświadomienie zagrożeń otaczającego świata, swoich praw i obowiązków)

–                    zaspokajanie poczucia bezpieczeństwa dziecka podczas pobytu w przedszkolu

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • kształtowanie umiejętności społecznych m. in. porozumiewanie się z dorosłymi  i rówieśnikami, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych

  • kształtowanie czynności samoobsługowych nawyków higienicznych i żywieniowych

  • wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych osób

  • wychowanie dla poszanowania świata roślin i zwierząt

  • kształtowanie wartości rodzinnych , obywatelskich i patriotycznych

  • kształtowanie umiejętności zgodnego obcowania z ludźmi

  • uczenie się rozróżniania dobra od zła i rozpoznawania własnych odczuć

  • kształtowanie umiejętności  do przeżywania (doświadczania  i wyrażania szerokiego wachlarza emocji (radość, smutek, gniew )

  • rozwijanie poczucia własnej wartości i zdolności emocjonalnej empatii

  • tworzenie postawy rozumienia i akceptacji

  • kształtowanie umiejętności  do funkcjonowania zgodnie z normą rozwojową  w rodzinie grupie rówieśniczej społeczności (zdolność do postrzegania siebie)

  • kształtowanie umiejętności do inicjowania i podtrzymywania znaczących głębszych relacji (przyjaźń, miłość, oraz uczenia się funkcjonowania w sposób produktywny w świecie

  • tworzenie optymalnych warunków dla łatwiejszej adaptacji dziecka w przedszkolu

     

    MODEL ABSOLWENTA  PRZEDSZKOLA NR 10 W NYSIE

    • Absolwent naszego przedszkola powinien :

    - doskonale funkcjonować w swoim otoczeniu (w domu rodzinnym i przedszkolu)

    - pozytywnie patrzeć na otaczający go świat

    - selekcjonować i porządkować  zdobyte informacje  i oceniać ich przydatność do określonego celu

    - starać się przewidywać skutki swoich działaniach

    - cieszyć się z sukcesów, akceptować porażki, wytrwale szukać innych rozwiązań

    - skutecznie nawiązywać kontakty z innymi osobami prezentując swój punkt widzenia

    - rozróżniać dobre i złe uczynki, wykazywać dobre intencje

    - znać zagrożenia występujące w jego środowisku, modyfikować swoje zachowanie  w ich przewidywaniu

    - zapewnić  bezpieczeństwo sobie i innym

    - odznaczać się  tolerancyjnością, starać się każdego zrozumieć  i dostrzec w innych osobach coś dobrego

    - stosować  zasady ochrony zdrowia psychicznego (umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji)

    - adaptować się do warunków przedszkolnych w atmosferze radości przyjaźni i zaufania

    • Absolwent naszego przedszkola powinien umieć:

    - akceptować siebie i innych

    - komunikować się z rówieśnikami i osobami dorosłymi

    - obcować z przyrodą i sztuką

    - dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo (również o zdrowie psychiczne)

    - być odpowiedzialnym za pielęgnowanie i zachowanie naturalnego środowiska

    - okazywać pomoc słabszym, młodszym i osobom intelektualni niepełnosprawnym

     

    ZAŁOŻENIA PROGRAMU METODY I FORMY REALIZACJI

    Do głównych założeń programu należą:

    - stwarzanie sytuacji, w których dziecko lepiej pozna siebie  i innych, obserwowanie, naśladowanie przez dzieci  rówieśników i osoby dorosłe z najbliższego otoczenia

    - dokonywanie oceny zachowań innych oraz ustosunkowanie się emocjonalne do nich

    - kierowanie doświadczeniami i kreowanie przez nauczyciela sytuacji edukacyjnych sprzyjających kształtowaniu pozytywnego spojrzenia dziecka na świat oraz budowania obrazu własnego „ja” jako składnika osobowości człowieka

    - integracja dzieci z nauczycielami, rodzicami, w celu wzajemnego poznania, lepszego porozumiewania się

    - poznanie przez rodziców sposobów wspomagania rozwoju  i dróg porozumiewania się z nim

    - przeżywanie przez dzieci i rodziców wspólnej radości z przebywania ze sobą i wspólnego działania  na terenie przedszkola

    - poznawanie werbalnych i pozawerbalnych środków komunikacji  z dzieckiem, rodzicami                  i wychowawców

    - poznawanie dobrego zdrowia  psychicznego w okresie dzieciństwa poprzez rozwijanie optymalnego rozwoju efektywnego uczenia się budowania dobrych relacji z innymi osobami  dbania o własne zdrowie fizyczne  i psychiczne samodzielnego radzenia sobie w dorosłym życiu

    METODY I FORMY PRACY WYCHOWAWCZEJ

    Prowadzone zajęcia w przedszkolu uwzględniają założenia programu wychowawczego  Nauczyciele dostosowują przekazywanie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności i postaw  wychowanków do odpowiedniej w tym wieku aktywności dzieci umożliwiają poznawanie świata inspirują do wyrażania  własnych myśli i i przeżyć, rozbudzają ciekawość  poznawczą dziecka oraz motywację do dalszej edukacji.

    Realizując program wychowawczy przedszkola „Bezpiecznie przez świat razem z „Dziesiątką”  nauczyciele wykorzystują elementy różnych form i metod wspierających aktywność, samodzielność zachęcających do twórczych poszukiwań pozwalających na ukazanie zalet i walorów każdego dziecka.

ZADANIA WYCHOWAWCZE W ZAKRESIE REALIZACJI ZAŁOŻEŃ

PROGRAMU  WYCHOWAWCZEGO

Nasze przedszkole pełni funkcje opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną.

Zadaniem nauczycieli jest zapewnienie wszystkim dzieciom możliwość  do wspólnej zabawy           i nauki w przyjaznych i bezpiecznych warunkach  dostosowanych do potrzeb rozwojowych dziecka.

ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

Rodzina i przedszkole to najważniejsze dla dziecka środowiska wychowawcze, które wpływają na prawidłowy jego rozwój.

  • Zakres współpracy z rodzicami obejmuje:

- udzielanie informacji o postępach dziecka

 

- zapoznanie rodziców z dokumentami regulującymi prace przedszkola m. in statut przedszkola ,

 

  zadaniami rocznymi, opracowanymi programami, oraz profilaktyka

 

- udział rodziców w różnych formach działalności placówki (uroczystości ogólnoprzedszkolne,    wycieczki, święta rodzinne, festyny)

 

  • Formy współpracy z rodzicami:

- zebrania ogólne oraz grupowe

 

- konsultacje indywidualne

 

- rozmów z inicjatywy nauczyciela lub rodzica

 

- uroczystości ogólnoprzedszkolne, festyny

 

- prelekcje ze specjalistami

 

- Facebook, strona internetowa przedszkola

 

- angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola

 

- uczestnictwo w grupie wsparcia

 

 

                                                        Autor programu:  mgr I.  Kłapkowska

                                                                                     mgr B. Burak