Przedszkole nr 10 w Nysie
-
Statystyki
- Odwiedziny: 1643802
- Do końca roku: 248 dni
- Do wakacji: 55 dni
Program Wychowawczy Przedszkola nr 10 w Nysie „Bezpiecznie przez świat razem z Dziesiątką”
PROGRAM WYCHOWAWCZY ,,BEZPIECZNIE PRZEZ ŚWIAT RAZEM Z ,,DZIESIĄTKĄ"
W ROKU SZKOLNYM 2022-2025
nr P10.4120.1.2022
„Okres wczesnego dzieciństwa
jest bez wątpienia najbogatszy.
Poprzez wychowanie
trzeba go wykorzystać
w każdy możliwy sposób.
Straty tego czasu
nie da się odnowić".
Maria Montessori
WSTĘP
Program opracowany został przez zespół nauczycieli Przedszkola nr 10 w Nysie przy współpracy Dyrektora przedszkola. Wychowanie dziecka rozpoczyna się w rodzinie, natomiast zadaniem przedszkola jest systematyczna kontynuacja tego wychowania. Z istoty wychowania przedszkolnego wynika jego funkcja wychowawcza, która jest integralnie powiązana z funkcją opiekuńczą i edukacyjną dziecka. Istotnym elementem odpowiedzialnego wychowania jest pomaganie dziecku, by odkrył, zrozumiał i respektował podstawowe wartości, które odnoszą się do poszczególnych sfer ludzkiego życia.
Program „Bezpiecznie przez świat razem z „Dziesiątką” jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i tworzy spójną całość z realizowanym programem wychowania przedszkolnego. Poprzez realizację programu dążymy do dziecięcej świadomości wartości i indywidualności. Priorytetem prowadzonego programu wychowawczego jest wpojenie każdemu dziecku istoty tolerancji, otwartości i wrażliwości na otaczający je świat, oraz dobre funkcjonowanie poznawcze emocjonalne i społeczne człowieka.
Program ma charakter otwarty, jego treści są rozbudowywane zgodnie z potrzebami naszego przedszkola. Będzie realizowany we wszystkich grupach wiekowych.
Nadrzędnym celem programu wychowawczego przedszkola jest stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.
CELE GŁÓWNE:
– wspieranie,wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju psychicznego dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi
– wprowadzenie dzieci w system ogólnoludzkich wartości moralnych tolerancji, życzliwości sprawiedliwości, odpowiedzialności
– kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do budowanie zachowań kulturalnych i społecznie akceptowanych (uświadomienie zagrożeń otaczającego świata, swoich praw i obowiązków)
– zaspokajanie poczucia bezpieczeństwa dziecka podczas pobytu w przedszkolu
CELE SZCZEGÓŁOWE:
-
kształtowanie umiejętności społecznych m. in. porozumiewanie się z dorosłymi i rówieśnikami, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych
-
kształtowanie czynności samoobsługowych nawyków higienicznych i żywieniowych
-
wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych osób
-
wychowanie dla poszanowania świata roślin i zwierząt
-
kształtowanie wartości rodzinnych , obywatelskich i patriotycznych
-
kształtowanie umiejętności zgodnego obcowania z ludźmi
-
uczenie się rozróżniania dobra od zła i rozpoznawania własnych odczuć
-
kształtowanie umiejętności do przeżywania (doświadczania i wyrażania szerokiego wachlarza emocji (radość, smutek, gniew )
-
rozwijanie poczucia własnej wartości i zdolności emocjonalnej empatii
-
tworzenie postawy rozumienia i akceptacji
-
kształtowanie umiejętności do funkcjonowania zgodnie z normą rozwojową w rodzinie grupie rówieśniczej społeczności (zdolność do postrzegania siebie)
-
kształtowanie umiejętności do inicjowania i podtrzymywania znaczących głębszych relacji (przyjaźń, miłość, oraz uczenia się funkcjonowania w sposób produktywny w świecie
-
tworzenie optymalnych warunków dla łatwiejszej adaptacji dziecka w przedszkolu
MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA NR 10 W NYSIE
-
Absolwent naszego przedszkola powinien :
- doskonale funkcjonować w swoim otoczeniu (w domu rodzinnym i przedszkolu)
- pozytywnie patrzeć na otaczający go świat
- selekcjonować i porządkować zdobyte informacje i oceniać ich przydatność do określonego celu
- starać się przewidywać skutki swoich działaniach
- cieszyć się z sukcesów, akceptować porażki, wytrwale szukać innych rozwiązań
- skutecznie nawiązywać kontakty z innymi osobami prezentując swój punkt widzenia
- rozróżniać dobre i złe uczynki, wykazywać dobre intencje
- znać zagrożenia występujące w jego środowisku, modyfikować swoje zachowanie w ich przewidywaniu
- zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym
- odznaczać się tolerancyjnością, starać się każdego zrozumieć i dostrzec w innych osobach coś dobrego
- stosować zasady ochrony zdrowia psychicznego (umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji)
- adaptować się do warunków przedszkolnych w atmosferze radości przyjaźni i zaufania
-
Absolwent naszego przedszkola powinien umieć:
- akceptować siebie i innych
- komunikować się z rówieśnikami i osobami dorosłymi
- obcować z przyrodą i sztuką
- dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo (również o zdrowie psychiczne)
- być odpowiedzialnym za pielęgnowanie i zachowanie naturalnego środowiska
- okazywać pomoc słabszym, młodszym i osobom intelektualni niepełnosprawnym
ZAŁOŻENIA PROGRAMU METODY I FORMY REALIZACJI
Do głównych założeń programu należą:
- stwarzanie sytuacji, w których dziecko lepiej pozna siebie i innych, obserwowanie, naśladowanie przez dzieci rówieśników i osoby dorosłe z najbliższego otoczenia
- dokonywanie oceny zachowań innych oraz ustosunkowanie się emocjonalne do nich
- kierowanie doświadczeniami i kreowanie przez nauczyciela sytuacji edukacyjnych sprzyjających kształtowaniu pozytywnego spojrzenia dziecka na świat oraz budowania obrazu własnego „ja” jako składnika osobowości człowieka
- integracja dzieci z nauczycielami, rodzicami, w celu wzajemnego poznania, lepszego porozumiewania się
- poznanie przez rodziców sposobów wspomagania rozwoju i dróg porozumiewania się z nim
- przeżywanie przez dzieci i rodziców wspólnej radości z przebywania ze sobą i wspólnego działania na terenie przedszkola
- poznawanie werbalnych i pozawerbalnych środków komunikacji z dzieckiem, rodzicami i wychowawców
- poznawanie dobrego zdrowia psychicznego w okresie dzieciństwa poprzez rozwijanie optymalnego rozwoju efektywnego uczenia się budowania dobrych relacji z innymi osobami dbania o własne zdrowie fizyczne i psychiczne samodzielnego radzenia sobie w dorosłym życiu
METODY I FORMY PRACY WYCHOWAWCZEJ
Prowadzone zajęcia w przedszkolu uwzględniają założenia programu wychowawczego Nauczyciele dostosowują przekazywanie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności i postaw wychowanków do odpowiedniej w tym wieku aktywności dzieci umożliwiają poznawanie świata inspirują do wyrażania własnych myśli i i przeżyć, rozbudzają ciekawość poznawczą dziecka oraz motywację do dalszej edukacji.
Realizując program wychowawczy przedszkola „Bezpiecznie przez świat razem z „Dziesiątką” nauczyciele wykorzystują elementy różnych form i metod wspierających aktywność, samodzielność zachęcających do twórczych poszukiwań pozwalających na ukazanie zalet i walorów każdego dziecka.
-
ZADANIA WYCHOWAWCZE W ZAKRESIE REALIZACJI ZAŁOŻEŃ
PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Nasze przedszkole pełni funkcje opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną.
Zadaniem nauczycieli jest zapewnienie wszystkim dzieciom możliwość do wspólnej zabawy i nauki w przyjaznych i bezpiecznych warunkach dostosowanych do potrzeb rozwojowych dziecka.
ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
Rodzina i przedszkole to najważniejsze dla dziecka środowiska wychowawcze, które wpływają na prawidłowy jego rozwój.
- Zakres współpracy z rodzicami obejmuje:
- udzielanie informacji o postępach dziecka
- zapoznanie rodziców z dokumentami regulującymi prace przedszkola m. in statut przedszkola ,
zadaniami rocznymi, opracowanymi programami, oraz profilaktyka
- udział rodziców w różnych formach działalności placówki (uroczystości ogólnoprzedszkolne, wycieczki, święta rodzinne, festyny)
- Formy współpracy z rodzicami:
- zebrania ogólne oraz grupowe
- konsultacje indywidualne
- rozmów z inicjatywy nauczyciela lub rodzica
- uroczystości ogólnoprzedszkolne, festyny
- prelekcje ze specjalistami
- Facebook, strona internetowa przedszkola
- angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola
- uczestnictwo w grupie wsparcia
Autor programu: mgr I. Kłapkowska
mgr B. Burak