Przedszkole nr 10 w Nysie
-
Statystyki
- Odwiedziny: 1643812
- Do końca roku: 248 dni
- Do wakacji: 55 dni
Program rozwijający umiejętności społeczne realizowany w Przedszkolu nr 10 w Nysie
Program rozwijający umiejętności społeczne dzieci
realizowany w Przedszkolu
nr 10 w Nysie
„Razem”
Okres przedszkolny to czas intensywnego doświadczania świata i nauka nowych umiejętności. Dzieci zaczynają intensywnie eksplorować świat i nawiązywać pierwsze kontakty społeczne. Jest to idealny moment na zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, które pomagają w prawidłowym rozwoju emocjonalnym i społecznym.
Umiejętność funkcjonowania w grupie jest dla dziecka bardzo ważna, a brak tej umiejętności rodzi szereg problemów. Rozwijanie umiejętności społecznych jest metodą szczególnie przydatną na pierwszych etapach kontaktów społecznych, których dzieci doświadczają w przedszkolu. Może być prowadzony zarówno w całych grupach przedszkolnych, małych grupach składających się z dzieci z wyzwaniami rozwojowymi oraz indywidualnie. Podczas zajęć terapeuta uczy poprzez korygowanie lub pokazywanie na właściwych przykładach, zachowania dzieci w różnych sytuacjach społecznych. Dzieci poprzez zabawę oraz różnorodne gry przyswajają odpowiednie umiejętności dobrze się przy tym bawiąc i czerpiąc dużo radości z zajęć.
Program ten przeznaczony jest również dla dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do naszego przedszkola. Są to dzieci z różnymi deficytami rozwojowymi min. zespołem Downa, dzieci ze spectrum autyzmu oraz chorobami genetycznymi.
Cel główny: rozwijanie umiejętności pozwalających na skuteczne radzenie sobie w środowisku rodzinnym i przedszkolnym
Cele szczegółowe programu:
- poznawanie nowych osób (witanie się i żegnanie, nauka odpowiednich gestów, przedstawianie się, pozdrawianie, mówienie miłym głosem, mówienie odważnym głosem).
- słuchanie innych (nawiązywanie kontaktu wzrokowego, reagowanie na własne imię, umiejętność słuchania drugiej osoby, przyjmowanie postawy ciała sprzyjającej prowadzeniu dialogu).
- rozumienie emocji innych osób – rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji (radość, smutek, złość, strach) – zwrócenie uwagi na mimikę twarzy oraz postawę ciała.
- rozumienie mowy ciała – rozpoznawanie gestów najczęściej spotykanych w życiu codziennym,
- zapraszanie do zabawy – poznawanie różnych sposobów inicjowania wspólnej zabawy z rówieśnikami, zaproszenie do zabawy, nauka naprzemienności w zabawie, rozwijanie wspólnego pola uwagi
- radzenie sobie z odmową – poznawanie sposobów radzenia sobie z sytuacją , gdy „ktoś nie chce bawić się ze mną w moją zabawę”
- dzielenie się – wzmacnianie umiejętności dzielenia się z innymi np. ulubioną zabawką
- radzenie sobie ze strachem. W jakich sytuacjach odczuwamy strach? W jakich sytuacjach powinniśmy zachować ostrożność, a kiedy możemy czuć się bezpieczni? Jak zachowuje się nasze ciało w sytuacji strachu. Okazywanie emocji adekwatnie do sytuacji
- radzenie sobie ze złością. Po czym poznajemy, że ktoś jest zdenerwowany? W jaki sposób można poradzić sobie ze złością? (Poznanie sposobów akceptowanych społecznie). Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze złością : trening oddechowy, relaksacja
- radzenie sobie z dokuczaniem. Jak możemy się czuć, gdy ktoś jest dla nas niemiły? Co możemy powiedzieć/zrobić w tej sytuacji? Nauka bycia miłym dla innych.
Metody:
- metody czynne: metoda samodzielnych doświadczeń, metoda kierowania własną działalnością dziecka, metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń
- metody oglądowe: obserwacja i pokaz, osobisty przykład nauczyciela
- metody słowne: rozmowa, opowiadanie, objaśnianie, instrukcje, sposoby społecznego porozumiewania się
- metody aktywizujące: burza mózgów, metoda projektu, drama, gry i zabawy
Formy:
- indywidualna, w parach, w małych grupach, z całą grupą
Współpraca z rodzicami:
- przekazywanie informacji na bieżąco o realizacji programu
- zachęcanie rodziców do kontynuacji zdobytych umiejętności w czasie nadarzających się sytuacji w środowisku rodzinnym
- motywowanie i chwalenie dzieci za zdobyte umiejętności
Efekty programu:
- radzenie sobie w sytuacji trudnej w naturalnych warunkach w przedszkolu i w domu
Ewaluacja programu:
- obserwacja dzieci w czasie sytuacji trudnych, rozmowa z nauczycielami, wyciąganie wniosków do dalszej pracy na koniec roku szkolnego
Bibliografia:
A. Goldstein, Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych, wyd. Instytut Amity, Warszawa 2014
https://psychologiawpraktyce.pl/artykul/trening-umiejetnosci-spolecznych-a-socjoterapia, dostęp z dnia 14.11.2021 r.
https://pomocautyzm.org/co-to-jest-tus/, dostęp z dnia 14.11.2021 r.
Autorzy:
Barbara Zych
Sara Wardakas – Surma
Magdalena Madejczyk