Przedszkole nr 10 w Nysie

48-303, Nysa

11 Listopada 8A

Tel: 77 431-06-20

Tel. 661 605 970

p10@gzo.nysa.pl

Przedszkole czynne od pon.-pt.

w godzinach: 6:30-16:30

Sekretariat czynny od pon.-pt.

w godzinach: 6:30-14:30

Program rozwijający umiejętności społeczne realizowany w Przedszkolu nr 10 w Nysie

Program rozwijający umiejętności społeczne dzieci

realizowany w Przedszkolu

 nr 10 w Nysie

 

 

„Razem”

 

Okres przedszkolny to czas intensywnego doświadczania świata i nauka nowych umiejętności. Dzieci zaczynają intensywnie eksplorować świat i nawiązywać pierwsze kontakty społeczne. Jest to idealny moment na zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, które pomagają w prawidłowym rozwoju emocjonalnym i społecznym.

Umiejętność funkcjonowania w grupie jest dla dziecka bardzo ważna, a brak tej umiejętności rodzi szereg problemów. Rozwijanie  umiejętności społecznych jest metodą szczególnie przydatną na pierwszych etapach kontaktów społecznych, których dzieci doświadczają w przedszkolu. Może być prowadzony zarówno w całych grupach przedszkolnych, małych grupach składających się z dzieci z wyzwaniami rozwojowymi oraz indywidualnie. Podczas zajęć terapeuta uczy poprzez korygowanie lub pokazywanie na właściwych przykładach, zachowania dzieci w różnych sytuacjach społecznych. Dzieci poprzez zabawę oraz różnorodne gry przyswajają odpowiednie umiejętności dobrze się przy tym bawiąc i czerpiąc dużo radości z zajęć.

Program ten przeznaczony jest również dla dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do naszego przedszkola. Są to dzieci z różnymi deficytami rozwojowymi min. zespołem Downa, dzieci ze spectrum autyzmu oraz chorobami genetycznymi.

Cel główny: rozwijanie  umiejętności pozwalających na skuteczne radzenie sobie w środowisku rodzinnym i przedszkolnym

 

 

Cele szczegółowe programu:

- poznawanie nowych osób (witanie się i żegnanie, nauka odpowiednich gestów,  przedstawianie się, pozdrawianie, mówienie miłym głosem, mówienie odważnym głosem).

- słuchanie innych (nawiązywanie kontaktu wzrokowego, reagowanie na własne imię, umiejętność słuchania drugiej osoby, przyjmowanie postawy ciała sprzyjającej prowadzeniu dialogu).

- rozumienie emocji innych osób – rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji (radość, smutek, złość, strach) – zwrócenie uwagi na mimikę twarzy oraz postawę ciała.

- rozumienie mowy ciała – rozpoznawanie gestów najczęściej spotykanych w życiu codziennym,

- zapraszanie do zabawy – poznawanie różnych sposobów inicjowania wspólnej zabawy z rówieśnikami, zaproszenie do zabawy, nauka naprzemienności w zabawie, rozwijanie wspólnego pola uwagi

- radzenie sobie z odmową – poznawanie sposobów radzenia sobie z sytuacją , gdy „ktoś nie chce bawić się ze mną w moją zabawę”

- dzielenie się – wzmacnianie umiejętności dzielenia się z innymi np. ulubioną zabawką

- radzenie sobie ze strachem. W jakich sytuacjach odczuwamy strach? W jakich sytuacjach powinniśmy zachować ostrożność, a kiedy możemy czuć się bezpieczni? Jak zachowuje się nasze ciało w sytuacji strachu. Okazywanie emocji adekwatnie do sytuacji

- radzenie sobie ze złością. Po czym poznajemy, że ktoś jest zdenerwowany? W jaki sposób można poradzić sobie ze złością? (Poznanie sposobów akceptowanych społecznie). Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze złością : trening oddechowy, relaksacja

- radzenie sobie z dokuczaniem. Jak możemy się czuć, gdy ktoś jest dla nas niemiły? Co możemy powiedzieć/zrobić w tej sytuacji? Nauka bycia miłym dla innych.

 

 

Metody:

- metody czynne: metoda samodzielnych doświadczeń, metoda kierowania własną działalnością dziecka, metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń

- metody oglądowe: obserwacja i pokaz, osobisty przykład nauczyciela

- metody słowne: rozmowa, opowiadanie, objaśnianie, instrukcje, sposoby społecznego porozumiewania się

- metody aktywizujące: burza mózgów, metoda projektu, drama, gry i zabawy

 

Formy:

- indywidualna, w parach, w małych grupach, z całą grupą

 

Współpraca z rodzicami:

- przekazywanie informacji na bieżąco  o realizacji programu

- zachęcanie rodziców do kontynuacji zdobytych umiejętności w czasie nadarzających się sytuacji w środowisku rodzinnym

- motywowanie i chwalenie dzieci za zdobyte umiejętności

 

Efekty programu:

- radzenie sobie w sytuacji trudnej w naturalnych warunkach w przedszkolu i w domu

 

Ewaluacja programu:

- obserwacja dzieci w czasie sytuacji trudnych, rozmowa z nauczycielami, wyciąganie wniosków do dalszej pracy na koniec roku szkolnego

 

Bibliografia:

A. Goldstein, Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych, wyd. Instytut Amity, Warszawa 2014

https://psychologiawpraktyce.pl/artykul/trening-umiejetnosci-spolecznych-a-socjoterapia, dostęp z dnia 14.11.2021 r.

https://pomocautyzm.org/co-to-jest-tus/, dostęp z dnia 14.11.2021 r.

 

Autorzy:

Barbara Zych

Sara Wardakas – Surma

Magdalena Madejczyk