Przedszkole nr 10 w Nysie
-
Statystyki
- Odwiedziny: 1643972
- Do końca roku: 247 dni
- Do wakacji: 54 dni
Innowacja pedagogiczna w oparciu o elementy pedagogiki Marii Montessori w nauczaniu języka angielskiego
Innowacja pedagogiczna w oparciu o elementy pedagogiki Marii Montessori
w nauczaniu języka angielskiego
„Help me do it myself”
M. Montessori
1. Innowacja zostanie wdrożona w Przedszkolu nr 10 w Nysie, które w pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej wykorzystuje założenia pedagogiki M. Montessori. Przedszkole jest świetnie dostosowane do potrzeb dzieci, infrastruktura, pomoce dydaktyczne, kadra, sprzyja realizacji innowacji. Innowacja jest skierowana do dzieci w każdym wieku rozwojowym.
Narzędziem pracy będą materiały dydaktyczne opracowane w oparciu o metodę Marii Montessori
przygotowane przez autorów innowacji. Opracowana innowacja zawiera najważniejsze założenia pedagogiki Marii Montessori, które wspomagają dzieci, rodziców i nauczycieli w wypracowaniu zachowań przygotowujących dzieci do samodzielnego, aktywnego i świadomego życia w otaczającym je świecie.
Głównym celem innowacji jest wprowadzenie dziecka w świat nauki języka obcego poprzez aktywną zabawę i osłuchanie z językiem angielskim każdego dnia podczas codziennych czynności rutynowych z równoczesnym wykorzystaniem elementów pedagogiki Marii Montessori.
2. Adresaci innowacji: Dzieci z Przedszkola nr 10 w Nysie wieku od 3 do 6 lat.
3.Wymiar tygodniowy godzin j. angielskiego w poszczególnych grupach wiekowych (z możliwością zmiany na korzyść dzieci): 5 x 0,5 godziny
4. Czas realizacji innowacji: wrzesień 2023 r. - czerwiec 2024 – rok
5. Rodzaj innowacji: innowacja metodyczna.
6. Cele ogólne:
- wprowadzenie dziecka w świat nauki języka obcego poprzez aktywną zabawę, piosenki, rymowanki, wyliczanki, materiał rozwojowy – karty trójdzielne
M. Montessori;
- uwrażliwienie na język angielski poprzez osłuchanie dziecka z tym językiem;
- rozwijanie umiejętności takich, jak rozumienie mowy (czyli słuchanie) i znajomość słownictwa;
- podnoszenie jakości pracy przedszkola.
7. Cele pośrednie:
- korelacja zajęć języka angielskiego z metodyką wychowania przedszkolnego
- dostosowanie metod pracy do możliwości i potrzeb dziecka;
- stwarzanie okazji do twórczego odnoszenia się dziecka do oferowanych sytuacji edukacyjnych;
- eliminowanie pojęcia niepowodzenia w nauce języka obcego, poprzez uznanie prawa dziecka do zachowania ciszy i popełnienia błędu w procesie komunikacji;
- stworzenie atmosfery akceptacji i sukcesu; uszanowanie indywidualnego tempa pracy, zachęcanie dziecka do aktywności, docenianie jego działalności;
- umożliwienie dziecku kontaktu z językiem angielskim na etapie przedszkolnym jako element przygotowania go do podjęcia nauki języka obcego w klasie pierwszej.
8. Cele szczegółowe (dziecko):
- posługuje się językiem angielskim w prostych sytuacjach komunikacyjnych dnia codziennego;
- zapamiętuje wprowadzane słownictwo, piosenki, wierszyki, rymowanki;
- właściwie reaguje na polecenia nauczyciela;
- aktywnie uczestniczy w zajęciach językowych;
- rozwija sprawności, które staną się bazą dla rozwoju umiejętności komunikacyjnych na zajęciach z języka angielskiego w następnych etapach edukacyjnych;
- kształtuje umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi w zabawach i innych sytuacjach zadaniowych;
- rozwija poczucie własnej wartości poprzez dostarczanie pozytywnych bodźców.
9. Sposoby realizacji i metody :
Wśród metod stosowanych w pracy z dzieckiem wymienia się poznawanie i nazywanie przedmiotów z otoczenia, które stopniowo poszerza się o otoczenie przyrodnicze, geograficzne, geologiczne, społeczne.
Do realizacji tego celu będziemy wykorzystywać karty trójdzielne Montessori, rymowani i piosenki w języku angielskim.
Karty trójdzielne to jedna z pomocy pochodząca z pedagogiki Montessori. Jak sama nazwa nam mówi – są to karty składające się z trzech części, a mianowicie: karta z obrazkiem i podpisem, karta z samym obrazkiem oraz sam podpis. Fakt, że składają się z trzech różnych części otwiera przed nami wiele możliwości oraz sposobów ich wykorzystania. Na kartach możemy pracować z dziećmi w różnym wieku.
Karty trójdzielne są świetnym materiałem służącym do pomocy w rozwoju dzieci młodszych, jak i starszych. Stosowanie ich wpływa pozytywnie na rozwijanie mowy, pamięci, umiejętności czytania oraz wzbogacanie słownictwa. Karty Montessori dzięki swojej trójdzielności możemy stosować podczas różnego rodzaju zabaw – dopasowywanie kart w pary, klasyfikacja, odwracanie kart obrazkiem do dołu i gra w memory oraz wiele innych. Najpopularniejszym sposobem wykorzystania kart jest wywodząca się z pedagogiki Montessori tzw. lekcja trójstopniowa.
Lekcja trójstopniowa jest metodą nauki wywodzącą się z pedagogiki Montessori, która przy pomocy kart trójdzielnych pomaga w poznawaniu nowych pojęć oraz ich utrwalaniu przez dzieci. Składa się ona z trzech etapów: prezentacja, identyfikacja, sprawdzenie.
10. Formy pracy :
- praca grupowa,
- zespołowa, w parach,
- indywidualna.
Opracowały:
Beata Burak
Aneta Kliś
Sabryna Nędzyńska