Przedszkole nr 10 w Nysie
-
Statystyki
- Odwiedziny: 1643814
- Do końca roku: 248 dni
- Do wakacji: 55 dni
Pedagogika M. Montessori.
Pedagogika Marii Montessori
Cele i założenia pedagogiki Marii Montessori
Pedagogika M. Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju : fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego.
Wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność.
Cele pedagogiki M. Montessori :
Pedagogika Montessori pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości w formowaniu prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy,
umiejętności szkolnych i współdziałania.
Cele te realizowane są poprzez pomoc dziecku w :
- rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły,
- wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy,
- wypracowaniu zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy indywidualnej i zbiorowej,
- osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem,
- wypracowaniu postaw posłuszeństwa,opartego na samokontroli,a nie na zewnętrznym przymusie,
- uniezależnieniu od nagrody,
- formowaniu postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji,
- szacunku dla pracy innych,
- rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy.
Zadania pedagogiki M. Montessori :
* uczenie przez działanie - dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność , w przemyślanym środowisku pedagogicznym przy współpracy z nauczycielami,
* samodzielność - dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce,czas i formę pracy, przy zachowaniu reguł społecznych. Rozwijają indywidualne
uzdolnienia i uczą się realnej oceny swoich umiejętności,
* koncentracja - dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych zadań,
* lekcje ciszy – dzieci uczą się współpracować w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych,
* porządek – dzieci zdobywają umiejętność przestrzegania zasad porządku
w otoczeniu i w swoim działaniu,
* społeczne reguły - dzieci zróżnicowane wiekowo (trzy roczniki) są łączone
w grupy, sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności.
Dzieci uczą się przestrzegać reguł : nie rań, nie niszcz, nie przeszkadzaj.
* obserwacja - jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka.
Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka,
jest jego przewodnikiem.
* indywidualny tok rozwoju każdego dziecka - dziecko jest serdecznie przyjęte, znajduje uwagę i indywidualną opiekę nauczyciela, pracuje według własnego tempa i możliwości.
Materiały rozwojowe M. Montessori :
Cechy materiału rozwojowego Montessori :
- prostota,precyzja i estetyka wykonania,
- uwzględnienie zasady stopniowania trudności,
- dostosowany do potrzeb rozwojowych dziecka,
- logiczna spójność ogniw ciągów tematycznych,
- konstrukcja umożliwiająca samodzielna kontrole błędów,
- ograniczenie dany rodzaj występuje tylko raz,w jednym egzemplarzu.
Otoczenie dziecka :
Bardzo ważne w metodzie Montessori jest otoczenie, w którym przebywa dziecko. Może ono wspomagać w pełni harmonijny rozwój osobowości dziecka, sprawia, że czuje się ono szczęśliwe i radosne, szybko i chętnie się uczy. Respektuje kolejne fazy zainteresowań, związane z rozwojem dziecka.
Wszystkie materiały są uporządkowane tematycznie i łatwo dostępne umieszczone w zasięgu ręki dziecka. Nauczyciel jest pośrednikiem pomiędzy otoczeniem i dzieckiem, pomaga dziecku samodzielnie odkrywać rzeczywistość.
Zebrała i opracowała naucz.Iwona Kłapkowska