Przedszkole nr 10 w Nysie

48-303, Nysa

11 Listopada 8A

Tel: 77 431-06-20

Tel. 661 605 970

p10@gzo.nysa.pl

Przedszkole czynne od pon.-pt.

w godzinach: 6:30-16:30

Sekretariat czynny od pon.-pt.

w godzinach: 6:30-14:30

Materiał do kształcenia zmysłów

W pedagogice Montessori materiał służący do kształcenia zmysłów
wyznacza odpowiedni dla dziecka porządek.
W zakres kształcenia zmysłów wchodzi :
− wzrok (ćwiczenia związane z kształtami, wielkościami, grubością, objętością,

  proporcjami, kierunkami, odległościami, orientacją w przestrzeni);
− słuch (rozpoznawanie dźwięków, różnicowanie ich nasilenia i wysokości);
– dotyk (różnicowanie temperatury, kształtów, wielkości, ciężaru, szorstkości, faktury);
– smak (rozróżnianie smaków); – węch (rozróżnianie zapachów).
Do kształcenia zmysłów należą pomoce:
Wymiary :
czerwone beleczki,
brązowe schody,
różowa wieża,
cylindry do osadzania,
kolorowe walce.
Powierzchnie :
komoda geometryczna,
trójkąty konstrukcyjne.
Bryły geometryczne.
Kształcenie poszczególnych zmysłów :
・ tabliczki barwne (wzrok),
・ tabliczki dotykowe ( dotyk),
・ puszki szmerowe ( słuch),
・ pojemniki smakowe ( smak),
・ pojemniki zapachowe ( zapach)
Materiał rozwojowy zgromadzony w dziale kształcenia zmysłów prowadzi do rozwoju wrażliwości w tej dziedzinie, angażuje do działania, odpowiada zainteresowaniom dzieci, 
pobudza samodzielność, pomaga w uświadomieniu, że każda praca powinna być zaplanowana, przygotowana, podzielona, przeprowadzona w określonej kolejności,
a czasem wymaga współpracy z innymi.

 

Czerwone beleczki - praca indywidualna

cel :

- tworzenie pojęć długi-krótki, oraz stopniowanie
- wyrabianie harmonii ruchu, koordynacji
- rozwijanie motoryki
- wpajanie struktur ładu i porządku

 

Brązowe schody - praca indywidualna

cel :

- wprowadzenie pojęcia gruby - cienki
- rozwijanie sprawności motorycznej
- koordynacja ruchów
- kształcenie struktur porządku i szeregowania
- kształtowanie umiejętności dostrzegania zmian wielkości w dwóch płaszczyznach

Różowa wieża - praca indywidualna

cel :

- tworzenie pojęcia duży -mały
- kształtowanie rozwoju sprawności motorycznej
- budowanie uporządkowanych szeregów,struktur, ciągów

  (wprowadzenie do matematyki myślenia abstrakcyjnego)

                                                                                                                                        

Kolorowe walce - praca indywidualna

cel :

- poznanie zasady serii i posługiwanie się nimi
- tworzenie rzędów według wcześniej ustalonych kryteriów
- poznanie praw statyki

 

Tabliczki barwne - praca indywidualna

cel :

- rozróżnianie podstawowych kolorów
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

 

Puszki szmerowe - praca indywidualna

cel :

- rozróżnianie różnego rodzaju szmeru
- kształcenie pamięci słuchowej
- ćwiczenie motoryki

 

Tabliczki do kształcenia dotyku - praca indywidualna

cel :  

- rozróżnianie powierzchni i jakości materiału
- ćwiczenie zmysłu dotyku
- przygotowanie do pisania