Przedszkole nr 10 w Nysie
-
Statystyki
- Odwiedziny: 1643998
- Do końca roku: 247 dni
- Do wakacji: 54 dni
Materiał do kształcenia zmysłów
W pedagogice Montessori materiał służący do kształcenia zmysłów
wyznacza odpowiedni dla dziecka porządek.
W zakres kształcenia zmysłów wchodzi :
− wzrok (ćwiczenia związane z kształtami, wielkościami, grubością, objętością,
proporcjami, kierunkami, odległościami, orientacją w przestrzeni);
− słuch (rozpoznawanie dźwięków, różnicowanie ich nasilenia i wysokości);
– dotyk (różnicowanie temperatury, kształtów, wielkości, ciężaru, szorstkości, faktury);
– smak (rozróżnianie smaków); – węch (rozróżnianie zapachów).
Do kształcenia zmysłów należą pomoce:
Wymiary :
czerwone beleczki,
brązowe schody,
różowa wieża,
cylindry do osadzania,
kolorowe walce.
Powierzchnie :
komoda geometryczna,
trójkąty konstrukcyjne.
Bryły geometryczne.
Kształcenie poszczególnych zmysłów :
・ tabliczki barwne (wzrok),
・ tabliczki dotykowe ( dotyk),
・ puszki szmerowe ( słuch),
・ pojemniki smakowe ( smak),
・ pojemniki zapachowe ( zapach)
Materiał rozwojowy zgromadzony w dziale kształcenia zmysłów prowadzi do rozwoju wrażliwości w tej dziedzinie, angażuje do działania, odpowiada zainteresowaniom dzieci,
pobudza samodzielność, pomaga w uświadomieniu, że każda praca powinna być zaplanowana, przygotowana, podzielona, przeprowadzona w określonej kolejności,
a czasem wymaga współpracy z innymi.
Czerwone beleczki - praca indywidualna
cel :
- tworzenie pojęć długi-krótki, oraz stopniowanie
- wyrabianie harmonii ruchu, koordynacji
- rozwijanie motoryki
- wpajanie struktur ładu i porządku
Brązowe schody - praca indywidualna
cel :
- wprowadzenie pojęcia gruby - cienki
- rozwijanie sprawności motorycznej
- koordynacja ruchów
- kształcenie struktur porządku i szeregowania
- kształtowanie umiejętności dostrzegania zmian wielkości w dwóch płaszczyznach
Różowa wieża - praca indywidualna
cel :
- tworzenie pojęcia duży -mały
- kształtowanie rozwoju sprawności motorycznej
- budowanie uporządkowanych szeregów,struktur, ciągów
(wprowadzenie do matematyki myślenia abstrakcyjnego)
Kolorowe walce - praca indywidualna
cel :
- poznanie zasady serii i posługiwanie się nimi
- tworzenie rzędów według wcześniej ustalonych kryteriów
- poznanie praw statyki
Tabliczki barwne - praca indywidualna
cel :
- rozróżnianie podstawowych kolorów
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Puszki szmerowe - praca indywidualna
cel :
- rozróżnianie różnego rodzaju szmeru
- kształcenie pamięci słuchowej
- ćwiczenie motoryki
Tabliczki do kształcenia dotyku - praca indywidualna
cel :
- rozróżnianie powierzchni i jakości materiału
- ćwiczenie zmysłu dotyku
- przygotowanie do pisania