Przedszkole nr 10 w Nysie

48-303, Nysa

11 Listopada 8A

Tel: 77 431-06-20

Tel. 661 605 970

p10@gzo.nysa.pl

Przedszkole czynne od pon.-pt.

w godzinach: 6:30-16:30

Sekretariat czynny od pon.-pt.

w godzinach: 6:30-14:30

Innowacja pedagogiczna w oparciu o elementy pedagogiki Marii Montessori w nauczaniu języka angielskiego

Innowacja pedagogiczna w oparciu o elementy pedagogiki Marii Montessori

w nauczaniu języka angielskiego

 

  „Help me do it myself”

                                                                                                                                M. Montessori

 

1. Innowacja zostanie wdrożona w  Przedszkolu nr 10 w Nysie, które w pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej wykorzystuje założenia pedagogiki M. Montessori. Przedszkole jest świetnie dostosowane do potrzeb dzieci, infrastruktura, pomoce dydaktyczne, kadra, sprzyja realizacji innowacji. Innowacja jest skierowana do dzieci w każdym wieku rozwojowym.

Narzędziem pracy będą materiały dydaktyczne opracowane w oparciu o metodę Marii Montessori

przygotowane przez autorów innowacji. Opracowana innowacja zawiera najważniejsze założenia pedagogiki Marii Montessori, które wspomagają dzieci, rodziców i nauczycieli w wypracowaniu zachowań przygotowujących dzieci do samodzielnego, aktywnego i świadomego życia                   w otaczającym je świecie.

Głównym celem innowacji jest wprowadzenie dziecka w świat nauki języka obcego poprzez aktywną zabawę i osłuchanie z językiem angielskim każdego dnia podczas codziennych czynności rutynowych z równoczesnym wykorzystaniem elementów pedagogiki Marii Montessori.

2. Adresaci innowacji: Dzieci z Przedszkola nr 10 w Nysie wieku od 3 do 6 lat.

3.Wymiar tygodniowy godzin j. angielskiego w poszczególnych grupach wiekowych   (z możliwością zmiany na korzyść dzieci): 5 x 0,5 godziny

4. Czas realizacji innowacji: wrzesień 2023 r. - czerwiec 2024 – rok

5. Rodzaj innowacji: innowacja metodyczna.

6. Cele ogólne:

- wprowadzenie dziecka w świat nauki języka obcego poprzez aktywną zabawę,  piosenki, rymowanki, wyliczanki, materiał rozwojowy – karty trójdzielne

M. Montessori;

- uwrażliwienie na język angielski poprzez osłuchanie dziecka z tym językiem;                                       

- rozwijanie umiejętności takich, jak rozumienie mowy (czyli słuchanie) i znajomość słownictwa;      

- podnoszenie jakości pracy przedszkola.

7. Cele pośrednie:

- korelacja zajęć języka angielskiego z metodyką wychowania przedszkolnego

- dostosowanie metod pracy do możliwości i potrzeb dziecka;

- stwarzanie okazji do twórczego odnoszenia się dziecka do oferowanych sytuacji edukacyjnych;   

- eliminowanie pojęcia niepowodzenia w nauce języka obcego, poprzez uznanie prawa dziecka do zachowania ciszy i popełnienia błędu w procesie komunikacji;

- stworzenie atmosfery akceptacji i sukcesu; uszanowanie indywidualnego tempa pracy, zachęcanie dziecka do aktywności, docenianie jego działalności;

- umożliwienie dziecku kontaktu z językiem angielskim na etapie przedszkolnym jako element  przygotowania go do podjęcia nauki języka obcego w klasie pierwszej.

8. Cele szczegółowe (dziecko):

- posługuje się językiem angielskim w prostych sytuacjach komunikacyjnych dnia codziennego;

- zapamiętuje wprowadzane słownictwo, piosenki, wierszyki, rymowanki;

- właściwie reaguje na polecenia nauczyciela;

- aktywnie uczestniczy w zajęciach językowych;

- rozwija sprawności, które staną się bazą dla rozwoju umiejętności komunikacyjnych na zajęciach z języka angielskiego w następnych etapach edukacyjnych;

- kształtuje umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi w zabawach i innych sytuacjach zadaniowych;

- rozwija poczucie własnej wartości poprzez dostarczanie pozytywnych bodźców.

9. Sposoby realizacji i metody :

Wśród metod stosowanych w pracy z dzieckiem wymienia się poznawanie i nazywanie przedmiotów z otoczenia, które stopniowo poszerza się o otoczenie przyrodnicze, geograficzne, geologiczne, społeczne.

Do realizacji tego celu będziemy wykorzystywać karty trójdzielne Montessori, rymowani i piosenki w języku angielskim.

Karty trójdzielne to jedna z pomocy pochodząca z pedagogiki Montessori. Jak sama nazwa nam mówi – są to karty składające się z trzech części, a mianowicie: karta z obrazkiem i podpisem, karta z samym obrazkiem oraz sam podpis. Fakt, że składają się z trzech różnych części otwiera przed nami wiele możliwości oraz sposobów ich wykorzystania. Na kartach możemy pracować z dziećmi w różnym wieku.                                                                                                                                    

 Karty trójdzielne są świetnym materiałem służącym do pomocy w rozwoju dzieci młodszych, jak    i starszych. Stosowanie ich wpływa pozytywnie na rozwijanie mowy, pamięci, umiejętności czytania oraz wzbogacanie słownictwa. Karty Montessori dzięki swojej trójdzielności możemy stosować podczas różnego rodzaju zabaw – dopasowywanie kart w pary, klasyfikacja, odwracanie kart obrazkiem do dołu i gra w memory oraz wiele innych. Najpopularniejszym sposobem wykorzystania kart jest wywodząca się z pedagogiki Montessori tzw. lekcja trójstopniowa.

Lekcja trójstopniowa jest metodą nauki wywodzącą się z pedagogiki Montessori, która przy pomocy kart trójdzielnych pomaga w poznawaniu nowych pojęć oraz ich utrwalaniu przez dzieci. Składa się ona z trzech etapów: prezentacja, identyfikacja, sprawdzenie.

10. Formy pracy :

- praca grupowa,

- zespołowa, w parach,

 - indywidualna.

 

Opracowały:

Beata Burak

Aneta Kliś

Sabryna Nędzyńska