Przedszkole nr 10 w Nysie

48-303, Nysa

11 Listopada 8A

Tel: 77 431-06-20

Tel. 661 605 970

p10@gzo.nysa.pl

Przedszkole czynne od pon.-pt.

w godzinach: 6:30-16:30

Sekretariat czynny od pon.-pt.

w godzinach: 6:30-14:30

Program Doradztwa Zawodowego Realizowanego w Przedszkolu nr 10 w Nysie ,,Kim Będę Gdy Dorosnę"

PROGRAM DORADZTWA ZAWODOWEGO W PRZEDSZKOLU NR 10 W NYSIE

,,KIM BĘDĘ GDY DOROSNĘ"

nr P10.4120.2.2022

Wstęp
Program doradztwa zawodowego „Kim będę, gdy dorosnę” realizowany będzie w Przedszkolu nr 10 w Nysie w latach 2022 – 2027. Jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, dostosowany do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci w wieku przedszkolnym. Poprzez zabawę i wspólne działanie ma rozbudzić zainteresowania dzieci różnymi zawodami. Zwrócić ich uwagę na własne potrzeby i pomóc w poznaniu mocnych stron i talentów dziecka.
1. Podstawy prawne
Prowadzenie działań związanych z preorientacją zawodową w przedszkolu reguluje ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w której zapisano, że system oświaty zapewnia przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 w sprawie doradztwa zawodowego § 2. 1. Publiczne przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i inne formy wychowania przedszkolnego, publiczne szkoły, z wyjątkiem artystycznych, oraz publiczne placówki, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy, realizują doradztwo zawodowe przez prowadzenie zaplanowanych i systematycznych działań mających na celu wspieranie uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
2. Założenia ogólne programu
Program ten, poprzez zabawę i wspólne działanie ma rozbudzić zainteresowania dzieci różnymi zawodami. Zwrócić ich uwagę na własne potrzeby i pomóc w poznaniu mocnych stron i talentów dziecka. Ma dostarczyć dzieciom podstawowych wiadomości na temat różnorodnych zawodów, rozwijać ich twórczość i kreatywność, zachęcać do współpracy, wzajemnych kontaktów społecznych, przestrzegania zasad i reguł obowiązujących w społeczności przedszkolnej. Rozwijać postawę szacunku do pracy własnej i innych osób z najbliższego otoczenia dziecka. Redukować społeczne i kulturowe stereotypy dotyczące aktywności zawodowej. Ma pomóc dzieciom w rozwijaniu ich samodzielności i samoobsługi, dbaniu o ład i porządek w czasie i po skończonej zabawie, a także zachęcać dzieci do doprowadzania podjętych działań do samego końca.
Zgodnie z modułową strukturą programu na każdym etapie wychowania przedszkolnego realizowane są cele ze wszystkich czterech wskazanych obszarów: Poznawanie własnych zasobów; Świat zawodów i rynek pracy; Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych. Treści są sukcesywnie rozwijane w kolejnych latach kształcenia.
3. Cel ogólny
Celem programu jest zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie odpowiedniej postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie różnorodnych zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz pomoc w ich odkrywaniu.
4. Treści programowe oraz cele szczegółowe – osiągnięcia dzieci

Treści programowe
1. Poznawanie siebie
Dziecko:
1.1 określa, co lubi robić
1.2 podaje przykłady różnych zainteresowań
1.3 określa, co robi dobrze
1.4 podaje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- poznawanie własnych zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
2. Świat zawodów i rynek pracy
Dziecko:
2.1 odgrywa różne role zawodowe w zabawie
2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu oraz te które wzbudziły jego zainteresowanie. Identyfikuje i opisuje czynności wykonywane przez te osoby
2.3 wskazuje zawody zaangażowane w wykonanie produktów codziennego użytku oraz zdarzenia, w których uczestniczyli
2.4 podejmuje próby posługiwania się narzędziami i przyborami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy
2.5 opowiada o sobie grupie rówieśniczej
-poznawanie zawodów,
- wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Dziecko:
3.1 nazywa etapy edukacji
3.2 nazywa czynności, których lubi się uczyć
- znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno - zawodowych
Dziecko:
4.1 opowiada, kim chce zostać
4.2 planuje własne działa na miarę swoich możliwości poprzez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celów
4.3 podejmuje próby decydowania o sobie i ważnych dla niego sprawach i grupy
-planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy,
5. Warunki i sposoby realizacji programu
Program realizowany będzie w latach 2022 – 2027 w Przedszkolu nr 10 w Nysie.
Za realizację programu odpowiedzialni są wychowawcy grup oraz pedagog zatrudniony w placówce. Zajęcia będą realizowane w czasie:
- realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego: zabawy swobodne w ranku, wykorzystanie kącików tematycznych rozwijających zainteresowania dzieci np. fryzjerski, malarski, zajęć dydaktycznych oraz różnorodnych zabaw wymyślonych spontanicznie przez dzieci lub zainspirowanych przez nauczyciela:
- spotkań z ciekawymi ludźmi np. poranek z poetą, pszczelarzem, policjantem
- wycieczek do różnych zakładów pracy np. piekarni, teatru, straży itp.
- czytania różnorodnych bajek przybliżających określone zawody
- spotkania z rodzicami: zapraszanie rodziców wykonujących ciekawe zawody
- kontynuacja rozwijania talentów i uzdolnień dziecka poza przedszkolem np. szkoła muzyczna, kółka taneczne itp.
- kontynuacja w domu dziecka : rozwijanie zainteresowań dziecka we współpracy z rodziną np. wspólne gotowanie , majsterkowanie itp.
- spotkania ze specjalistą: pedagogiem, psychologiem na terenie placówki – inspirowanie dzieci, pomoc w odkrywaniu uzdolnień, rozwiązywanie napotkanych trudności
6. Weryfikacja efektów zajęć
- analiza wytworów prac dzieci
- informacja zwrotna w czasie rozmów z rodzicami
- podsumowanie zajęć – rozmowa z dziećmi, autorefleksja
- zamieszczenie zdjęć podsumowujących efekty pracy dziecka na stronie przedszkola
- współpraca wychowawcy ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu- wymiana poglądów, podsumowania
7. Ewaluacja
Ocena skuteczności prowadzonych zajęć podczas rady pedagogicznej : rozmowy, spostrzeżenia. Analiza dokumentacji – zapisy w dzienniku grupy.

Autorzy programu: mgr Magdalena Madejczyk

mgr Sabryna Nędzyńska