Przedszkole nr 10 w Nysie

48-303, Nysa

11 Listopada 8A

Tel: 77 431-06-20

Tel. 661 605 970

p10@gzo.nysa.pl

Przedszkole czynne od pon.-pt.

w godzinach: 6:30-16:30

Sekretariat czynny od pon.-pt.

w godzinach: 6:30-14:30

AAC - wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się.

Co to jest AAC?

 AAC (Augmentative and Alternative Communication) to po prostu wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się.

AAC to ogół metod, które są stosowane do wspierania komunikacji osób mających trudności w werbalnym porozumiewaniu się. Metody te umożliwiają takim osobom wyrażanie swoich potrzeb, preferencji, myśli, opinii, a w konsekwencji pomagają w nawiązywaniu relacji z innymi osobami.

AAC wspiera budowanie tożsamości osoby niemówiącej, pozwala jej stać się autonomiczną jednostką, a tym samym daje niezależność i poczucie wpływu na swoje życie.
Nauka porozumiewania się jest najistotniejszym ze wszystkich oddziaływań terapeutycznych podejmowanych wobec osób niemówiących.

 Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) pełni funkcję wspomagającą dla mowy, jeżeli mowa dziecka występuje, ale jest niezrozumiała, lub rozwija się powoli. Może być też alternatywą dla mówienia gdy dziecko nie mówi lub prawie nie mówi, co jest dosyć częste wśród dzieci z autyzmem lub z niepełnosprawnością sprzężoną. Wczesne podjęcie pracy nad rozwojem umiejętności komunikacyjnych jest bardzo ważne dla ogólnego funkcjonowania dziecka, stopniowego osiągania autonomii, bycia komunikatorem i odbiorcą w interakcjach społecznych.


Czy AAC hamuje mowę?

AAC nigdy nie ogranicza ekspresji werbalnej – stanowi pomoc  w motywowaniu do mówienia za pomocą słów, ale tam, gdzie nie jest to możliwe, stanowi skuteczną alternatywę.

Pomaga „uporządkować” język u osób, dla których odpowiednie budowanie wypowiedzi jest zbyt trudne (np. w przypadkach silnych echolalii czy w mowie osób z zaburzeniami słuchu). Pozwala „powiedzieć” w przypadku pacjentów z uszkodzeniami ruchowych ośrodków mowy. Zapewnia doskonały sposób językowego postrzegania świata u osób ze spektrum autyzmu.


Jakimi metodami pracujemy?

Pracując z dziećmi wykorzystywanych jest wiele metod i technik, w zależności od preferencji i możliwości rozwojowych dziecka. W sposób niedyrektywny pracuje się też nad budowaniem motywacji do komunikacji jako istotnego elementu w procesie nauki porozumiewania się.

Zalety stosowania AAC:

  • lepsze rozumienie świata;

  • poczucie bezpieczeństwa;

  • niezależność oraz samodzielność;

  • możliwość wyrażania swoich próśb i potrzeb;

  • rozwój poznawczy;

  • możliwość opowiadania oraz zadawania pytań;

  • wzrost aktywności podczas uczestnictwa w sytuacjach komunikacyjnych;

  • wzrost motywacji do samodzielnego mówienia;

  • pomoc w byciu zrozumianym przez otoczenie;

  • alternatywa dla komunikacji.